Olivier Van Walleghem
International Expansion Manager
Case: Van cleanroomcomplexiteit naar eenvoud met de productplatformstrategie van ABN Cleanroom Technology.
In 2024 introduceerde ABN Cleanroom Technology ADAPTUS, het eerste productplatform in de cleanroomindustrie. Met ADAPTUS maakte het bedrijf een fundamentele verschuiving van het traditionele Engineering-to-Order model naar een Configure-to-Order benadering.
Het platform vertaalt de complexe cleanroomarchitectuur naar gestandaardiseerde, modulaire bouwstenen met duidelijk gedefinieerde interfaces. Hierdoor kunnen configuraties sneller en efficiënter worden samengesteld, met kortere doorlooptijden, hogere kwaliteit en maximale reproduceerbaarheid.
Een evolutie naar een productplatformstrategie is enkel mogelijk met een sterke Industry 4.0-visie. Dankzij Smartlog, het data- en digitaliseringsbedrijf binnen de ABN-groep, kon ook een brug gemaakt worden tussen digitalisering, modulariteit en duurzaamheid. Zo werd in het kader van het Einsteintelescoop-innovatiefonds van de provincie Limburg de energie-efficiëntie sterk verbeterd. Dit zorgt voor lagere operationele kosten en een kleinere ecologische voetafdruk van de cleanroom.
